Veel sponsors, partners en begunstigers hebben de afgelopen jaren genereuze bijdragen geleverd aan het levend houden van het erfgoed van Vincent van Gogh.
Ook een project steunen of partner worden? Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Geer Oskam, afdeling Development via: development@vangoghmuseum.nl of T (06) 467 55 409.
Subsidiënt
Het Van Gogh Museum ontvangt jaarlijks een subsidie van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Partners en begunstigers
Onze partners en begunstigers zijn:
De BankGiro Loterij is dé cultuurloterij van Nederland. De loterij steunt goede doelen op het gebied van cultuur en behoud van cultureel erfgoed in Nederland.
Sinds 1998 levert deze loterij jaarlijks een substantiële bijdrage voor de aankoop van nieuwe werken voor onze collectie. De BankGiro Loterij draagt bij aan de bouw van onze nieuwe entree.
Van Lanschot heeft sinds haar oprichting kunst verzameld. Het fundament werd gelegd door Godfried van Lanschot en zijn vrouw; zij waren fervente kunstliefhebbers en hun aankopen vormen nog steeds een belangrijk onderdeel van de kunstcollectie.
Met deze overeenkomst draagt Van Lanschot bij aan een museum met een wereldwijde uitstraling en een collectie die belangrijk is voor de culturele identiteit van ons land.
Van Lanschot steunt de bouw van de nieuwe entree en draagt daarmee bij aan het vergroten van de toegankelijkheid van het erfgoed van Vincent van Gogh en zijn tijdgenoten. Dat past heel goed bij Van Lanschot en de maatschappelijke rol die de bank wil vervullen.
Takii Seed is de veredelaar van de ‘Sunrich Orange’ F1, ‘s werelds meest toonaangevende type sier zonnebloemen. Het Van Gogh Museum benaderde Takii Seed Voor het doolhofproject met zonnebloemen omdat Takii wereldwijd erkend is als leverancier van zonnebloemen van topkwaliteit. Het doolhofproject was een mooie aanleiding voor een samenwerking, mede omdat de merken zo goed bij elkaar aansluiten. Van Goghs schilderijen met zonnebloemen behoren tot zijn beroemdste werk en Takii Seed staat bekend om zijn zonnebloemen.
Jean-François van Boxmeer, bestuursvoorzitter en CEO van Heineken N.V.:
‘Als partner van het Van Gogh Museum steunen wij als bedrijf het unieke cultureel erfgoed van Amsterdam, de thuishaven van ons bier. Met trots verbinden we dan ook onze onderneming en ons merk aan een museum dat een bestemming op zich is geworden.’
Dümmen Orange als grootste wereldwijde ontwikkelaar van nieuwe bloemen en planten voelt zich sterk verwant met de werken van Van Gogh en de merkwaarden van het Van Gogh Museum. Ook onze planten en bloemen brengen het beste in mensen naar boven. In schoonheid, vrolijkheid, liefde, leven en kunst: bloemen en planten geven mensen iedere dag de inspiratie om ons te verbinden en onze emoties te delen. Zij kleuren de wereld in heel veel landen.
Dümmen Orange wil de verdere verspreiding van Van Goghs kunst en inspiratie ondersteunen als afgeleide van haar eigen missie; Dümmen Orange verbindt de wereld via de taal van bloemen en planten. Dat doet het bedrijf vanuit oprechte betrokkenheid bij de medewerkers, vanuit diepgewortelde waarden en de onovertroffen passie om alleen het beste te doen.
Met de sponsorbijdrage maakt de autofabrikant Hyundai drie belangrijke vertalingen in het Koreaans mogelijk: bezoekersinformatie op de museumwebsite, de museumplattegrond en de multimedia tour. Afgelopen jaar ontving het museum een groeiend aantal bezoekers uit Korea. Door de verbinding aan het Van Gogh Museum, verstevigt Hyundai haar bekendheid verder in Nederland en daarbuiten.
Axel Rüger (Directeur Van Gogh Museum) over de samenwerking: ‘We delen een gemeenschappelijke passie voor de werken en het leven van ’s werelds beroemdste Nederlandse kunstenaar Van Gogh. Dat vormt een hele stevige basis. Daarbij hecht onze nieuwe partner net als wij groot belang aan duurzaamheid.’
Het Van Gogh Museum en SRC Reizen hebben in november 2016 een partnership gesloten voor een periode van twee jaar. Als partner van het museum verzorgt SRC de exclusieve reizen voor sponsoren en vrienden van het museum naar onder meer Frankrijk en Japan. Daarnaast organiseert SRC unieke Van Gogh-kunstreizen in Nederland, België en Frankrijk, waarbij u in de voetsporen treedt van Vincent van Gogh door het bezoek aan verschillende plaatsen die belangrijk waren in zijn leven.
KLM is trots op haar relatie met het Van Gogh Museum en draagt graag bij aan het cultiveren van de grootste Van Gogh-collectie ter wereld en de innovatieve koers die de directie van dit prachtige museum vaart. Met veel plezier vliegt KLM mensen van over de hele wereld naar Amsterdam voor een inspirerende ontmoeting met het werk van Vincent van Gogh.
Sompo Japan Nipponkoa Insurance (SJNK) is het grootste schadeverzekeringsbedrijf in Japan, met een historie die terugloopt tot 1888. Sinds de vestiging in Londen, in 1995, helpt het ook klanten in Europa.
Het nieuwe entreegebouw van het Van Gogh Museum, ontworpen door Kisho Kurokawa architects & associates, is op 5 september 2015 opgegaan voor publiek en is mede mogelijk gemaakt door Sompo Japan Nipponkoa Insurance.